“Jak mogę schudnąć?”

Te pytanie zadaje sobie każdego roku miliony ludzi na całym świecie. Świadomość żywieniowa wśród osób z problemami wynikającymi z nadwagi wzrasta, natomiast ciągle brakuje tej jednej magicznej diety, która pomogłaby schudnąć wszystkim. 

Z pewnością przez całe swoje życie spotkałaś się z wieloma popularnymi dietami. W telewizji i kolorowych gazetkach co chwila kolejna dieta/sposób żywienia okazuje się hitem tego roku na odchudzanie. Jednak w rzeczywistości każdy plan, którego próbowałaś się podjąć okazuje się zbyt trudny do utrzymania, albo pomimo trwania w nim nie widziałaś żadnych efektów.

Dzisiaj postanowiłem omówić najpopularniejsze diety, z którymi możesz spotkać się “na rynku”. Co więcej po przeczytaniu dzisiejszego wpisu powinnaś już zrozumieć, jaka dieta jest i będzie najlepsza dla Ciebie, zarówno w odchudzaniu jak i w utrzymywaniu wypracowanych efektów na lata.

Zanim przejdziemy do konkretnych diet muszę wyjaśnić jeszcze jedną kwestię: jeżeli będziesz w deficycie energetycznym na dowolnym z programów żywieniowych, czy diet – schudniesz bezdyskusyjnie. Różnica między nimi polega tylko na tym, że nie każdy program będzie Tobie odpowiadał długofalowo, żeby iść z nim przez życie, albo co najmniej przez proces odchudzania.

Jak wybrać najlepszą dietę dla Ciebie?

Są dwa pytania, na które powinnaś sobie odpowiedzieć decydując się na przejście na dietę odchudzającą:

1. Jaki sposób odżywiania jesteś w stanie utrzymać przez resztę swojego życia?

Widzisz, większość osób nie zastanawia się, czy nowa popularna dieta, za którą chce się zabrać, żeby schudnąć, odpowiada w ogóle ich aktualnemu sposobowi prowadzenia się. Jak często spotykam się z osobami, które nasłuchały się o prozdrowotnych właściwościach diety ketogenicznej i już wiedzą o niej wszystko, oraz są gotowi w 100%, żeby się jej poświęcić.

Tylko w tym samym czasie, te same osoby, mają ogromne zamiłowanie do pieczywa, ziemniaków, ogólnie produktów wysokowęglowodanowych. No a jest to znaczna rozbieżność z tym, czego wymaga się od keto-reżimu. Dlatego napisałem, że te osoby planują się POŚWIĘCIĆ tej diecie.

Moim zdaniem jest to bardzo złe podejście, ponieważ większość osób nie chce i nie powinna rezygnować z tego co bardzo lubi, tylko po to, żeby schudnąć. Widać to gołym okiem po ludziach, którzy po kilku miesiącach takich restrykcji rzucają się na dotychczas “Zakazane” produkty i efekt jojo jest tak potężny, że wstydzą się spojrzeć w lustro. 

Wszystko jest dobrze, póki jest dobrze. Póki trzymasz się planu, minęło dopiero kilka dni/tygodni i widzisz fajne efekty. Ale czy jesteś w stanie utrzymać dany plan przez resztę swojego życia? Zastanów się, na przykład jak w powyższym przykładzie diety ketogenicznej, czy jesteś w stanie utrzymać ten sposób żywienia przez resztę swojego życia?

2. Czy będzie to dla Ciebie bezpieczny sposób odżywiania i dobry dla zdrowia?

Powyżej omówiłem przykład diety ketogenicznej w kontekście próby utrzymania tego sposobu odżywiania przez całe życie. Natomiast poza najpopularniejszymi modelami odżywiania istnieją również na rynku “Diety wykluczające”, które niby mają Tobie pomóc schudnąć. 

Bardzo często te diety opierają się o wykluczenie jakiegoś jednego produktu/grupy produktów, które rzekomo powodują u Ciebie problemy z nadwagą. I tak o to dostaje się produktom mlecznym, zbożowym, tych bogatym w tłuszcze, tych bogatym w węglowodany, produktom odzwierzęcym i tak dalej.

Natomiast bardzo często te diety są proponowane, układane, oraz dobierane przez osoby, które kompletnie nie mają żadnej wiedzy w temacie żywienia poza tym, że przeczytały kilka artykułów w internecie na temat danych produktów i tego jak niby sieją spustoszenie w organizmie i nie pozwalają Tobie schudnąć.

Jednak w rzeczywistości żadne pojedyncze produkty/grupy produktów nie są odpowiedzialne za Twoją nadwagę, a jedynie przekraczanie Twojego bilansu energetycznego. Możesz jeść nawet samą czekoladę, jeżeli będziesz trzymać się bilansu i schudniesz. Ale czy to będzie zdrowe i optymalne? Zupełnie!

Przy dobieraniu jakiejś “diety” musisz brać pod uwagę, czy ten sposób odchudzania będzie dla Ciebie bezpieczny zdrowotnie. Diety VLCD (bardzo niskokaloryczne), często o zatrważającej ilości 1000kcal/dzień potrafią być bardzo wyniszczające dla Twojego organizmu i dawać Ci w ostatecznym rozrachunku efekt odwrotny do zamierzonego.

5 Najpopularniejszych Diet, z Którymi Możesz Się Spotkać

Teraz przedstawię Tobie 5 najpopularniejszych diet, z którymi możesz się spotkać. To którą wybierzesz i spróbujesz wprowadzić w swoje życie jest zależne tylko od Ciebie, nie zamierzam żadnej faworyzować, nie jest to wpis sponsorowany, po prostu przedstawię wady, zalety i moje przemyślenia na temat każdego z systemów, o których będę pisał.

  1. Dieta wszystkożerna
  2. Dieta ketogeniczna
  3. Dieta paleo
  4. Dieta wegańska
  5. Dieta wegetariańska

Zaczynajmy!

1. Dieta wszystkożerna

Nie bez powodu umieściłem tę dietę na samym początku. Jest to w pewnym sensie najbezpieczniejszy sposób odżywiania, ponieważ osoba bez żadnego pojęcia o dietach, żywieniu, czy tematach pokrewnych, jest w stanie bezpiecznie prowadzić się tym zróżnicowanym modelem odżywiania. 

Jedząc “wszystko” masz większe prawdopodobieństwo, że dieta nie będzie pełna niedoborów, które nie tylko utrudniają odchudzanie, ale również mają negatywne konsekwencje zdrowotne, które mogą przerodzić się nawet w jednostki chorobowe.

Kolejną kwestią, dla której wybrałem ten rodzaj diety na samym początku jest to, że łatwo będzie mi teraz poruszyć kluczową dla odchudzania kwestię. Wiem, że wspominam o tym wszędzie i często, ale jeżeli chcesz schudnąć, niezależnie od tego jaką dietę wybierzesz – podstawą dla Twoich efektów będzie osiągnięcie deficytu kalorycznego.

Nie musisz przechodzić na żadne restrykcje, specjalne diety i tak dalej, jeżeli nie ma do tego konkretnych wskazań/Twoich szczerych chęci. I tak samo, na jakiejkolwiek diecie byś nie była, to nie schudniesz, jeżeli nie zaakceptujesz faktu, że bilans energetyczny jest niczym system prawny. Nie zwalnia Cię z jego przestrzegania niewiedza o nim, jeśli chcesz schudnąć.

To, że ktoś schudł na dowolnej diecie oznacza tylko jedno – udało się tej osobie osiągnąć deficyt kaloryczny za pomocą tej właśnie diety. Ale nie znaczy to, że ta właśnie dieta jest tą jedyną, która każdemu pomoże osiągnąć deficyt kaloryczny. Nie daj się zmylić temu, że Twoja koleżanka jest od miesiąca na keto i schudła 5 kg. Zobacz, czy udało jej się utrzymać dietę keto przez rok-dwa i tym samym wypracowane efekty, czy wróciła do starych nawyków?

W diecie wszystkożernej głównie powinnaś opierać się o piramidę zdrowego żywienia, pamiętając jednocześnie o tym, że nie masz obowiązku rezygnowania z niczego. Możesz jeść słodycze i produkty wysokoprzetworzone, natomiast zalecam nie przekraczać 10-20% dziennego spożycia kcal z tych produktów, dbając o wysoką jakość pozostałych 80-90%.

2. Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest bardzo specyficznym systemem żywienia, w szczególności w naszym kraju, ponieważ jest wysokotłuszczową, a jednocześnie bardzo ubogą w węglowodany dietą. Znając historię naszego kraju pewnie zdajesz sobie sprawę, że większą część naszej historii bazujemy na produktach zbożowych, czy roślinnych czyli tych bogatych w węglowodany.

Ta dieta, przeprowadzona w sposób prawidłowy wprowadza Twoje ciało w stan ketozy, w której Twój organizm używa zmagazynowany tłuszcz jako źródło energii, stąd tak wiele osób widzi w tym jedyny słuszny sposób na odchudzanie. Badania pokazują, że dieta ketogeniczna potrafi być naprawdę skuteczną pomocą w odchudzaniu, natomiast żeby tak się wydarzyło, musisz przestrzegać planu tej diety bez przerwy.

To oznacza, że zrobienie sobie dnia, czy posiłku wolnego od keto jest po prostu bez sensu. Dlatego tym bardziej zastanów się – próbując zabrać się za dietę keto, czy jesteś w stanie poświęcić całe swoje życie i wszystkie spotkania rodzinne pod tak szeroko idące restrykcje żywieniowe.

Większość osób, która próbuje diety ketogenicznej niestety nigdy nie wchodzi w stan ketozy, w związku z tym, że po prostu nie jest w stanie przestrzegać prawdziwych wymagań diety ketogenicznej. A w takiej sytuacji, gdy załamujesz wymagania jakie stawia przed Tobą ta dieta – jesteś na po prostu diecie wysokotłuszczowej, która przy nieodpowiedniej optymalizacji, oraz niewłaściwym trybie życia, może po prostu prowadzić do wielu problemów zdrowotnych.

Dieta ketogeniczna na pewno będzie bardzo dobrym rozwiązaniem dla cukrzyków z cukrzycą typu 2, jednak w pozostałych przypadkach, samodzielna próba podjęcia się tej diety, bez kontaktu z dietetykiem, może okazać się nie tylko klęską w kontekście odchudzania, ale również nieść za sobą szereg problemów zdrowotnych.

Na pewno najtrudniejsze w tej diecie jest odstawienie pieczywa i pozostałych produktów bogatych w węglowodany, tak jak wspomniałem na początku. To może być naprawdę ciężkie wyzwanie, żeby osiągnąć tak niski poziom węglowodanów w diecie, chcąc zachować normalne życie społeczne.

Dieta ta będzie od Ciebie wymagać planowania w przód posiłków, zabierania ze sobą jedzenia na imprezy/wydarzenia rodzinne, czy spotkania ze znajomymi. Cięzko będzie znaleźć Ci coś dobrego dla Ciebie w restauracji, jeżeli będziesz chciała utrzymać ketozę.

Co więcej bardzo wiele osób dotykają efekty uboczne, na które musisz być gotowa podczas tej diety. Bóle głowy, ciężki oddech, wahania nastroju czy ciągłe zmęczenie spowodowane brakiem węglowodanów. Niektórym może to towarzyszyć przez cały okres trwania na tej diecie, dlatego szczególnie zastanów się, czy jest to tego warte.

3. Dieta paleo

Opiera się o produkty, do których dostęp mieli nasi przodkowie z paleolitu (stąd nazwa) czyli tylko i wyłącznie produkty pochodzenia naturalnego. Mięso, ryby, drób, jajka, owoce i warzywa. To wszystko było w zasięgu naszych “paleo przodków”.

Co to dla Ciebie oznacza? Że wszystkie zboża, produkty mleczne w tym sery i twarogi, cukier (również ten dodany do takich produktów jak szynki, przetwory mięsne), rośliny strączkowe i sól – są produktami, które nie wpasowują się w tę dietę.

Niewątpliwym plusem jest to, że przy tej diecie nie musisz dużo planować gotowania naprzód, przygotowywać sobie specjalnych przepisów i sposobów przygotowania potraw. Jednak niewątpliwie nie jest to bardzo prosta dieta do utrzymania, szczególnie jeśli lubisz któreś z powyżej wypisanych przeze mnie “zakazanych” produktów.

Teoria stojąca za tą dietą sugeruje, że większość dzisiejszych chorób może zostać przypisana właśnie do zachodnich sposobów odżywiania, oraz zwiększonego spożycia zbóż, produktów mlecznych i przetworzonego jedzenia. Jednak sama w sobie może prowadzić do niedoborów takich składników jak wapń czy witamina D.

Żeby postępować według założeń tej diety – powinnaś skupić się na jedzeniu produktów, które były w zasięgu Twoich polująco-zbierających przodków, przed utworzeniem się i rozwinięciem przemysłu rolnego.

Podczas gdy dyskusyjne jest to, czy naprawdę ta dieta zapewnia Tobie te same pożywienie, które jedli nasi przodkowie, jest kilka benefitów zdrowotnych, które możesz odczuć w związku z tym modelem żywienia.

Dieta paleo kładzie nacisk na pełnowartościowe produkty, wysokobiałkowe pożywienie, jest dietą bazującą na dużym spożyciu warzyw i owoców, co niewątpliwie jest ogromną zaletą. Prawidłowo prowadzona również zawiera sporo orzechów, nasion i w tym samym czasie odrzuca dopuszczanie wysokoprzetworzonych produktów, co może ułatwić utrzymanie deficytu kalorycznego.

4. Dieta wegetariańska

Niektóre osoby winią produkty odzwierzęce za swoją nadwagę i uważają, że przejście na wegetarianizm ułatwi im osiągnięcie wymarzonych efektów. Jest to dość popularna dieta, zważając na to, że większość osób nie łączy tego tylko i wyłącznie z pożądaniem utraty masy ciała.

Wieloma osobami kierują też pobudki moralne, takie jak krzywda wobec zwierząt, które są traktowane jak produkt i mogę przyznać, że doskonale rozumiem postawę tych osób, które decydują się na ten krok, jednak osobiście nie potrafiłbym zrezygnować z produktów odzwierzęcych i rozumiem w związku z tym też tę drugą stronę.

Dieta wegetariańska ma sporo plusów, pod warunkiem, że jest mądrze prowadzona. Główną zaletą jest to, że domyślnie bazujesz na warzywach/produktach roślinnych, które często są brakującym elementem codziennego odżywiania się ludzi, a jak bardzo potrzebnym!

W kontekście odchudzania warzywa pełnią niesamowicie ważną funkcję, jaką jest po prostu dbanie o sytość po posiłku. Większość wegetarian ponadto raczej trzyma się ”zdrowego trybu życia”, w co wlicza się zwiększona aktywność fizyczna, czy po prostu jedzenie mniejszych porcji. To na pewno ułatwi również Twoje odchudzanie, jeżeli to dla Ciebie będzie stylem życia.

Największym problemem jest znowu – brak podstawowej wiedzy o żywieniu, co u wielu osób może prowadzić do rozczarowań w kontekście odchudzania i wielu niedoborów. Niestety to nie jest tak, że mięso odpowiada za nadwagę i możesz jeść tyle produktów nieodzwierzęcych ile sobie wymarzysz.

Według badań, wegetarianie żyją dłużej, jednak musisz pamiętać o tym, że na ten wpływ ma również wiele innych czynników, niż sam wegetarianizm. Tak jak wspomniałem, większość wegetarian dba o swoje zdrowie umyślnie, przez co się rozumie również to, że nie palą papierosów i raczej stronią od alkoholu, czego nie można powiedzieć o większości “niewegetarianin”.

W dzisiejszych czasach na pewno dieta wegetariańska jest znacznie łatwiejsza do utrzymania ze względu na wiele przyjaznych opcji zakupowych w sklepach, oraz ogrom przepisów zrównoważonych pod kątem mikro i makroelementów w diecie. Dzięki temu wiele osób po kilku godzinach rzetelnej lektury w internecie jest w stanie sama się prowadzić na wege diecie, bez niedoborów.

Czy polecam tę dietę w kontekście odchudzania? Jeżeli i tak rozważasz rezygnację z mięsa, ze względu na swoje poglądy moralne – no to oczywiście to będzie dla Ciebie dobra opcja. Jeśli natomiast nie wyobrażasz sobie żyć bez mięsa i chcesz to potraktować jako jedyną słuszną metodę odchudzania – to będzie Ci bardzo trudno i zdecydowanie wtedy odradzam tę próbę.

Ponadto, będąc wegetarianinem, trzeba lubić spędzić trochę czasu w kuchni, oraz z pewnością będziesz musiała nauczyć się nowych metod obróbki żywności, czy po prostu wielu nowych przepisów zastępujących dotychczasowe, mięsne dania. Niewątpliwą zaletą diety wegetariańskiej jest możliwość jedzenia ryb, jajek i przetworów mlecznych, w przeciwieństwie do kolejnej kandydatki na naszej liście:

5. Dieta wegańska

Jest to dieta o poziom wyżej od wegetariańskiej, ponieważ całkowicie wyklucza ona produkty pochodzenia zwierzęcego, do tego stopnia, że nie możesz sobie pozwolić w diecie na miód, mleko, sery, ani masło, czy śmietankę. 

Niewątpliwie wysoka restrykcyjność tej diety nie sprzyja łatwości jej utrzymania, ani komponowania posiłków, szczególnie przez osoby, które nie mają zbyt dużego doświadczenia kulinarnego, ani żywieniowego.

Osobiście uważam, że jest to bardzo trudna dieta, niesamowicie ciężka do utrzymania przez przeciętną “Kowalską”, a w tym samym czasie nie ułatwiając znacznie Twojego odchudzania, nie mając ogromnych benefitów zdrowotnych, ani nie ułatwiającą utrzymania “normalnego” życia społecznego.

Jedynym plusem jest to, iż jest dietą bogatą w błonnik, co może wpłynąć na zwiększenie uczucia sytości, a co za tym idzie łatwiejsze utrzymanie deficytu kalorycznego. Jednak pytanie – jakim kosztem? Jeżeli nie jest to dieta spójna z Twoimi poglądami – to zdecydowanie odradzam, po prostu ciężko będzie Ci ją utrzymać.

Podsumowanie

Mógłbym na pewno wymienić jeszcze kilka różnych diet, natomiast większość z nich opiera się właśnie o powyższe diety, różniąc się szczegółami. Te wszystkie, wypisane diety powyżej są najpopularniejsze, natomiast zwróć uwagę na jedną rzecz.

Żadna dieta nie ułatwia w sposób bezpośredni procesu odchudzania i tak jak napisałem na początku, jedynie jeśli jesteś w stanie utrzymać daną dietę całe zycie przyniesie Tobie ona wymarzone rezultaty.

To nie oznacza, że któraś dieta jest lepsza/gorsza. Jeśli Tobie odpowiada paleo – to super. Ja natomiast większości osób sam z siebie nie proponuję żadnych ograniczających codzienne wybory żywieniowe diet. Starałem się być obiektywny, natomiast jeśli miałbym wybrać najlepszą dietę na odchudzanie – to podsumowałbym to jednym zdaniem.

Najlepsza dieta to jest ta, którą jesteś w stanie utrzymać.

To tyle na dzisiaj.

————————————–

Jeżeli chcesz, żebym napisał o czymś konkretnym daj mi znać, a teraz zapraszam Cię na mój kanał YouTube, na którym znajdziesz jeszcze więcej pomocnych w odchudzaniu wskazówek.

Mój Kanał YouTube < Kliknij tutaj, albo poniżej \/