Dzisiaj chciałbym specjalnie dla was poruszyć bardzo ważny aspekt diety odchudzającej, mianowicie:

Jak jeść więcej i schudnąć?

Odchudzanie posiada po drodze jeden problem – to że my jako ludzie bardzo, ale to bardzo lubimy dobre jedzenie. Osobiście uważam, że nie ma w tym nic złego, ja też naprawdę kocham jedzenie, które przenosi mnie myślami w różne miejsca.

Jednak faktem jest, że bez odmówienia sobie pewnej ilości kalorii w naszej diecie – niestety nie uda nam się odchudzanie. Niezależnie od tego jak bardzo będziemy się starali – schudnąć obżerając się nie da.

Nie ma znaczenia ile trenujesz

Możesz ćwiczyć nawet 10, 20 razy w tygodniu, ale jeżeli nie będzie gościła u Ciebie odpowiednia dieta – oparta o deficyt kaloryczny, to niestety odchudzanie i tak nie wyjdzie. Nie chodzi o to, że odpowiednia “dieta” to tylko od dietetyka, czy ode mnie, nie chcę być źle zrozumianym.

Gdy mówię “w twojej diecie musi być deficyt kaloryczny” – mam na myśli, że powinien on występować w twoim codziennym odżywianiu. Niezależnie od tego co jesz i jakie produkty wybierasz.

Jednak wiedząc to wszystko co powyżej – zależy nam tak naprawdę na dwóch rzeczach:

– Chcemy jeść więcej smacznego jedzenia;
– Chcemy spożywać mniej kalorii ogółem (żeby schudnąć);

Jak to połączyć?

Czy da się to połączyć? Owszem i o tym dzisiaj chcę wam opowiedzieć – z mojego punktu widzenia.

Najważniejszym aspektem jest oczywiście skupienie się na doborze produktów, które jemy na co dzień. Czy zauważyłeś, że niektóre z produktów powodują że towarzyszy Ci uczucie sytości znacznie dłużej, niż w przypadku innych?

Zauważ też, że każdy produkt w Twoim menu ma inny skład: białek, tłuszczy i węglowodanów w tym błonnika. A także każdy z produktów, w związku z poprzednim punktem – ma różną gęstość energetyczną – to znaczy, że różnią się ilością kalorii w 100 g produktu.

Ostatnim ważnym czynnikiem jest konsystencja. Teoretycznie jeżeli produkt ma więcej wody w sobie (np. ogórek składa się w 97% z wody) to lepiej jest go spożyć, bo prawdopodobnie ma mniej kalorii.

A co z napojami? Przecież to sama woda

Ale jak spojrzeć na np. słodzone napoje, jogurty, mleko, soki, piwo czy ogólnie alkohol – te wszystkie kalorie w płynie – to w ogóle, lub w bardzo małym stopniu sprawią, że będziesz nasycony takim “posiłkiem”.

Kojarzysz te pytanie – “ile zjesz jajek?” Często odpowiedź brzmi “na miękko, czy na twardo?” – bo dobrze wiemy, że jajka na twardo jest ciężej zjeść, niż na miękko. Właśnie ze względu na bardziej płynną konsystencję jajka na miękko.

Ok, wymieniłem Tobie 4 według mnie najważniejsze kryteria, które pomogą dobierać Ci produkty do Twojej diety odchudzającej. Teraz pytanie – który z tych czynników jest najważniejszy?

Tylko gdy łączysz je wspólnie są istotne. W przeciwnym razie – możesz pić niskoenergetyczny napój słodzony (40kcal/100ml) przez cały dzień i w ogóle się tym nie nasycić (a wręcz przeciwnie) i ostatecznie przekroczyć swoje zapotrzebowanie.

Patrz na wszystkie te czynniki naraz

Jeżeli wybierasz produkty o stałej konsystencji – to oczywiście lepszym wyborem będą owoce, niż czekolada, czy cukierki. Jeżeli wybierasz produkty, które sycą bardziej – to zwróć uwagę na to, żeby ich skład, lub skład kompozycji był prawidłowy.

Dlatego nie można patrzeć na tylko jeden z tych czynników, a trzeba patrzeć na wszystkie z nich w skali całej naszej diety, doboru produktów oraz komponowania posiłków. Dla przykładu wypicie słodkiego jogurtu pitnego dostarczy nam 320 kcal i praktycznie zero sytości na dłużej.

Natomiast po drugiej stronie są dwie cienkie kromki pieczywa pełnoziarnistego, posmarowane awokado, dla każdej po dwa plasterki chudej wędliny i po jednym plasterku sera żółtego. Na to ułożone po 6 plasterków ogórka zielonego, obok pokrojona ćwiartka papryki do przegryzienia i 3 rzodkiewki.

Wtedy mając również 320 kcal będziesz bardziej najedzony, co ważne na dłużej. Dostarczysz więcej składników odżywczych w postaci witamin, mikro i makroelementów i masz dużo lepiej zbilansowany posiłek. Jednocześnie zjesz więcej jedzenia i ostatecznie łatwiej utrzymasz proces odchudzania.

Czyli co, jogurty są złe i nie powinniśmy ich pić?

Oczywiście na taki jogurt też znajdzie się miejsce w naszej diecie – ale pokazuję Ci, że nie może to być baza! Jeśli jest solidna baza, to mogą być małe odstępstwa w ramach limitu kalorii i wtedy nawet nie odczujesz, że np. słodycze rzutują na dietę całościowo.

Dlatego na przykład musli z mlekiem podczas odchudzania będzie gorszym wyborem, niż takie właśnie kanapki z pieczywa pełnoziarnistego ze świeżymi dodatkami, które wymieniłem powyżej.

Np. w mojej sytuacji wygląda to tak że potrafię zjeść 400 g musli, zalać to 0,5 l mleka i w taki oto sposób dostarczyłem do organizmu 1500 kcal. Uwierz, że mogę to zjeść w ramach dodatkowej przekąski po obiedzie – jako “deser”, a nie w formie osobnego posiłku. Mnie to po prostu nie nasyci.

Podsumowując:

Podsumowując jeżeli miałbym wskazać najważniejsze kryteria wśród produktów przy odchudzaniu to:

– Niska wartość energetyczna w 100 g produktu;
– Konsystencja posiłków stała zamiast płynnej (dlatego sosy tak nas gubią);
– Wysoka wartość odżywcza;
– Wysoki indeks sytości;
– Korzystne proporcje makroskładników;

Mam nadzieję, że chociaż trochę rozjaśniłem – jak ja wybieram produkty przy komponowaniu posiłków, jadłospisów oraz diet mających na celu odchudzanie. Czyli po prostu pozbycie się zbędnych kilogramów.

————————————–

Jeżeli chcesz, żebym napisał o czymś konkretnym daj mi znać, a teraz zapraszam Cię na mój kanał YouTube, na którym znajdziesz jeszcze więcej pomocnych w odchudzaniu wskazówek.

Mój Kanał YouTube < Kliknij tutaj, albo poniżej \/

    1 Response to "Jak jeść więcej i schudnąć?"

    • Anna

      jesc wiecej, ale ogorkow, hehe 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.